Eéndaagse training Geschillencommissie leden

Locatie

De Schans 18-02; 8231 KA Lelystad

Locatie

De Schans 18-02; 8231 KA Lelystad

Duur

1 dag van 9.30 tot 16.30 uur

Duur

1 dag van 9.30 tot 16.30 uur

Kosten

Prijs op aanvraag

Kosten

Prijs op aanvraag
Algemeen

Aanleiding

In de dagelijkse praktijk komt de geschillencommissie niet vaak bij elkaar. Gelukkig maar! Het gevolg is echter dat de leden elkaar vaak niet of onvoldoende kennen en ook weinig ervaring opdoen met het behandelen van een geschil in de geschillencommissie. Reden voor diverse geschillencommissies om ons te vragen de geschillencommissie een dag in company te trainen. Meestal doen er rond de tien personen mee, de vaste leden en hun plaatsvervangers.

Doel

Het doel van de training is om elkaar als team beter te leren kennen en dat alle leden van de commissie (zowel de leden met als zonder ervaring) zodanig feeling krijgen met het doel en de werkwijze van een geschillencommissie en een ieder zijn rol hierin dat men professioneel een geschil kan behandelen.

Voorbereiding  

Om de training optimaal te laten aansluiten bij de ervaring en wensen van de deelnemers plannen wij ter voorbereiding een intake via zoom in met de trainer van Quasir en de contactpersoon van de geschillencommissie. Tijdens de intake horen wij graag welke ervaring er al is opgedaan (wat ging goed? Wat kan anders/beter?) en de behoeften van de deelnemers (met en zonder ervaring).

Opbouw training

GESCHILLENINSTANTIE:

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Welke klachten zijn geschillen? • Welke klachten kunnen voorgelegd worden aan een geschilleninstantie? • Welke geschilleninstantie pakt het geschil op?
  • Ontvankelijkheid geschil • Inhoudelijke behandeling geschil • Vereisten indiening geschil • Wettelijke kaders.• Wie zijn de partijen bij het geschil? • Wie heeft welke rol? • Rollen functionarissen zorgorganisatie • Rollen functionarissen omgeving zorgorganisatie.

HOORZITTING • De uitnodiging voor een hoorzitting, welke eisen? • Wanneer en waarom een hoorzitting? • Welke termijnen zijn van belang? • Waar is de hoorzitting? • Aankomst en vertrek! • Rol voorzitter hoorzitting • Procedure tijdens een hoorzitting • Afmeldingen voor hoorzitting • Hoeveel mensen op een hoorzitting? • Is een hoorzitting openbaar? • Opnames tijdens hoorzitting? • Verslag van de hoorzitting? • Afsluiting van de hoorzitting.

DO’S EN DON’TS • Let op de valkuilen

UITSPRAKEN • Uitspraken schrijven, hoe doe je dat? (en wie?) • Wat zijn de gevolgen van een afgerond geschil? • Rechtsmiddelen na uitspraak • Na de afronding van het geschil: publicatie op internet.


Praktische zaken

Datum en prijs op aanvraag

Contact

Siberta weet alles van onze opleidingen, heeft u een vraag of wilt u ergens over sparren? Bel of mail met Siberta en u krijgt gelijk antwoord.

 

Brochure Schrijf u in
Interview Aria van Straten Scheper advies checlist

Advies nodig?

De Quasir Academy is hét opleidingsinstituut voor professionals en organisaties op het gebied van klachtenmanagement, calamiteitenonderzoek en cliëntenondersteuning. Hebt u vragen over één van onze opleidingen of trainingen? Of wilt u scholingsadvies voor het verbreden en verdiepen van uw vakkennis? Neem gerust contact op met de Quasir Academy.
© Quasir BV Expertisecentrum klachten, calamiteiten en geschillen Zorg en Welzijn 2021. Alle rechten voorbehouden.