Algemeen
PRAKTIJKGERICHTE KENNIS EN ERVARING
Onze opleiding tot klachtenfunctionaris in de zorg wordt gegeven door trainers die zelf werken of hebben gewerkt als klachtenfunctionaris. Hun ervaringen en inzichten vertalen zich in een praktijkgerichte opleiding, volledig afgestemd op de eisen en uitdagingen van de hedendaagse tijd.
Opbouw opleiding
De opleiding bestaat uit een combinatie van theorie en casuïstiek, die u naast praktijkgerichte kennis en ervaring ook persoonlijke ontwikkeling oplevert. Het VKIG profiel voor de functie van klachtenfunctionaris is de basis.
De duur van deze opleiding tot klachtenfunctionaris is 10 lesdagen, verspreid over negen maanden.
Voor wie?
Deze opleiding tot Klachtenfunctionaris is voor professionals in de zorg, welzijn en het sociaal domein, die zich willen ontwikkelen in het vak van klachtenfunctionaris, die ook Mfn geregistreerd zijn als mediator.
Tijdens de opleiding Klachtenfunctionaris verkent u uw grenzen en mogelijkheden als klachtenfunctionaris. Zo ontdekt u welke stijl van werken het best bij u en diverse situaties past.
Kosten:
- Modules totaal : € 4.995
- Examen: € 495
- Eventueel herexamen: € 275
Alle bedragen zijn btw-vrij.
Contact
Siberta weet alles van onze opleidingen. Heeft u een vraag of wilt u ergens over sparren? Bel met Siberta en u krijgt gelijk antwoord.
Accreditaties:
Voor het kwaliteitsregister voor klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg bij Registerplein; 214,5 PE punten.
Wat u leert
Onafhankelijkheid en onpartijdigheid
Een klachtenfunctionaris krijgt te maken met emotionele cliënten, waarbij klachten u persoonlijk kunnen raken. Het is een functie die vraagt om veerkracht, zelfstandigheid, betrokkenheid en inlevingsvermogen.
Tijdens deze opleiding klachtenfunctionaris voor de zorgsector dient u in staat te zijn om functioneel feedback te geven, te vragen en te ontvangen en aan zelfreflectie te doen.
Het resultaat? Onafhankelijkheid, integriteit, onpartijdigheid en het nemen van professionele distantie.
Wat u gaat leren
Tijdens de opleiding leert u om vanaf een onafhankelijke positie klachten te behandelen.
Na afloop weet u de volgende taken uit te voeren:
- Gesprekken voeren met klager en/of aangeklaagde.
- Bemiddelingsgesprekken voeren.
- Klagers en aangeklaagden informeren over oplossingsrichtingen.
- Klagers en aangeklaagden ondersteunen in het proces van klachtbehandeling.
- Rapportages en jaarverslagen maken.
- Trends signaleren en aanbevelingen doen.
Wat de opleiding u oplevert
Na de opleiding tot Klachtenfunctionaris bent u volledig op de hoogte van uw unieke positie binnen uw organisatie.
- U bent in staat om de eerste opvang te bieden aan cliënten met een klacht (bij een conflict).
- U beschikt over de juiste theoretische kennis en communicatieve vaardigheden die deze functie vereist.
- U weet het probleem te verkennen en te analyseren, en de diverse benodigde gesprekstechnieken toe te passen.
- Ook weet u welke aspecten belangrijk zijn bij kwaliteitsbewaking, klachtenmanagement en preventie.
- U bent in staat om wezenlijk bij te dragen aan het kwaliteitsbeleid en klachtenmanagement van uw organisatie. Daarbij bent u een volwaardige gesprekspartner voor de bestuurder.
Contact
Heeft u aanvullende vragen? Siberta Hassing is Business Unit Leider van Quasir Academy en zit voor u klaar.
Contact met Siberta Hassing:
Studieprogramma
Opbouw van de opleiding
Onze opleiding tot klachtenfunctionaris gaat in op de theorie, waarna tijdens de lesdagen verdieping plaatsvindt door aandacht te besteden aan casuïstiek.
Iedere deelnemer formuleert eigen leerdoelen. Deze persoonlijke doelstellingen zijn onderdeel van de stage, de profileringsopdracht en het reflectieverslag.
Vanaf de start werk je samen met een buddy, dit doe je tot het eind van de opleiding.
Modules
De cursus bestaat uit acht modules en een stage.
- Introductie en profilering
- Klachtenbemiddeling
- Doelgerichte gespreksvoering en communicatie
- Juridische kaders (onder andere Wkkgz)
- Klachtenmanagement
- Klachtenregistratie, rapportage en signalering
- Onafhankelijkheid in klachtenbemiddeling in de zorg
- Schade
Zelfstudie, stage en examen
Voor uw zelfstudie krijgt u een uitgebreide reader en lijst met leestips. Ook houdt u intervisie met uw medecursisten.
Ook volgt u een stage van minimaal vijf dagen.
Na het volgen van alle modules legt u uw examen af. Bij goed gevolg en een voldoende voor de drie opdrachten, ontvangt u uw diploma.
De opleiding Klachtenfunctionaris voor zorg, welzijn en sociaal domein is geaccrediteerd door het Registerplein
Contact
Heeft u aanvullende vragen? Siberta Hassing is Business Unit Leider van Quasir Academy en zit voor u klaar.
Contact met Siberta Hassing:
Data en locaties
Startdatum: 3 oktober 2023 in Almere
De opleiding start op 3 oktober 2023 en duurt tot en met 23 mei 2024. Tijdens veertien lesdagen leert u alles over de functie van klachtenfunctionaris.
De opleiding (KF29) wordt gegeven in ons opleidingscentrum in Almere.
Datum |
Onderdeel |
3 oktober 2023 |
Introductie |
5 oktober 2023 |
Klachtenbemiddeling
Kennismaking met het vak en de opleiding
Opdrachten (ochtend) en Intervisie (middag) |
21 november 2023 |
Juridische kaders (onder andere Wkkgz) |
14 december 2023 |
Klachtenmanagement |
9 januari 2024 |
Klachtenmanagement |
29 februari 2024 |
Onafhankelijkheid |
12 maart 2024 |
Profilering presentatie opdrachten |
26 maart 2024 |
De rol van de KF bij Schade (ochtend) en middag delen ervaringen stage |
25 april 2024 |
Doelgerichte gespreksvoering/ communicatie; we sluiten na afloop af met een gezamenlijk drankje en hapje |
14 mei 2024 |
Theorie examen |
22 en 23 mei 2024 |
Praktijk examen |
|
|

Brochure
Brochure ontvangen
In deze brochure ontdekt u:
✓ De indeling van de training.
✓ Met welke voorbereiding u het beste resultaat behaalt.
✓ Wat onze training u oplevert.
De brochure ontvangt u binnen enkele minuten per e-mail
Schrijf u in