De cliënten­vertrouwenspersoon in coronatijd

Aflevering 2: Nienke de Kreij

 

Begin 2020 werd de Wzd ingevoerd: de Wet zorg en dwang. Deze geeft cliënten bij onvrijwillige zorg of opname recht op hulp van een vertrouwenspersoon (cvp). Helaas brak in maart de coronapandemie uit. Kan de cvp haar of zijn vertrouwensrol nog wel goed uitvoeren? Hoe helpt de cvp ondanks corona een kwetsbare cliëntengroep? Nienke de Kreij – cvp bij Quasir – deelt haar ervaringen.

 

Nieuwe wet, nieuwe functie

De functie “cvp Wzd” is compleet nieuw in zorgland. De wet bestaat immers nog maar kort. Nienke de Kreij behoort tot de eerste lichting afgestudeerde cvp’en volgens de Wzd. Ze werkt bij Quasir in een tienkoppig cvp-team. “Het was een pittige opleiding van een half jaar, compleet met onderzoeksscriptie”, vertelt Nienke. In haar rol als cvp ondersteunt ze veelal cliënten met een psychogeriatrische aandoening en/of verstandelijke beperking.

Nienke de Kreij vertrouwenspersoon Wzd

Friesland, Groningen en Drenthe

De Nederlandse zorgkantoren hebben Quasir aangewezen als de cvp-aanbieder in het kader van de Wzd voor Friesland, Groningen en Drenthe. Nienke en haar collega-cvp’en helpen cliënten bij onvrede over onvrijwillige zorg, bijvoorbeeld over woon- en leefomstandig­heden, begeleiding en de kwaliteit van de onvrijwillige zorg.

 

Naast de cliënt

Nienke heeft ruim honderd zorglocaties onder haar hoede. Wat houdt haar rol daar in? Nienke: “Wanneer een cliënt onvrijwillige zorg krijgt of ervaart, en hij of zij weet niet welke stappen er nodig zijn om oplossingen te vinden, dan helpen wij. Als de cliënt en diens vertegenwoordiger vastlopen in de situatie dan kunnen ze een beroep doen op mij als vertrouwenspersoon. Ik en mijn collega’s staan náást de cliënt. We proberen helder te krijgen: wat is nou het probleem? Waar zit het ‘m in en welke stappen moeten we dus zetten?”

 

Het coronatijdperk

“In de eerste coronagolf heb ik me niet opgedrongen aan de zorginstellingen”, blikt Nienke terug. “Ik heb vooral mijn contacten bij de instellingen warm gehouden. Ik besefte ook wel dat het voor hen een zeer hectische periode was. Dan is het niet handig als je daar als cvp aankomt met de instelling ‘ik moet naar binnen’. Nu middenin de tweede coronagolf zetten de instellingen hun deuren voor mij open. Misschien heeft mijn begrip tijdens de eerste golf ertoe geleid dat de zorglocaties nu heel open naar mij zijn.”

 

Het gesprek weer op gang krijgen

De meerwaarde van de cvp ligt vooral in situaties waarin het spaak is gelopen tussen de cliënt en de zorg. Nienke: “Soms kan er frictie ontstaan tussen de cliënt – en diens vertegenwoordiger – en de zorgaanbieder. Wij ondersteunen juist de cliënten die het gevoel hebben dat ze worden ‘overruled’. Ze ervaren dat ze hun eigen wil kwijtraken. En ze weten niet meer wat ze ertegen kunnen en mogen doen. De zorg handelt altijd vanuit de beste bedoelingen, dat is mijn overtuiging. Maar toch kun je een cliënt teveel uit het oog verliezen, bijvoorbeeld onder tijdsdruk. Ik als cvp ben er dan om het gesprek weer op gang te krijgen.”

 

Extra stukje uitleg in coronatijd

Tijdens de eerste coronagolf gingen zoals bekend alle zorginstellingen op slot. Wat kon de cvp juist toen betekenen voor cliënten? Nienke: “Wat je toen veel zag, is dat ze niet begrepen waarom alles gebeurde. Mijn taak was dan om de omstandigheden nogmaals uit te leggen. Misschien net even in andere bewoordingen en vanuit mijn onafhankelijke perspectief. En dan niet door een zorgmedewerker maar door iemand van buitenaf. Dat maakt soms dat cliënten de dingen iets sneller begrijpen. Dat extra stukje uitleg is ook nu in de tweede coronagolf weer heel belangrijk. Soms breekt er helaas toch corona uit in de instellingen. De schrik en paniek onder cliënten kunnen dan hoog oplopen. Dan is het mooi als ik voor hen een verhelderende rol kan spelen.”

 

Inschrijven nieuwsbrief achtegrond

Gerelateerde artikelen

Jaarverslag CVP Wet zorg en dwang cover

Jaarverslag CVP Wet zorg en dwang beschikbaar

Het jaarverslag van de vier aanbieders van CVP Wzd’s – Adviespunt Zorgbelang, het LSR, Quasir en Zorgstem – is nu beschikbaar. Hierin lees je hoe in het uitdagende startjaar samen vorm is gegeven aan deze nieuwe functie van CVP Wzd.

Lees verder
Guido van het Erve portret

“Kom als klachtenfunctionaris uit je comfortzone”

Vier jaar is Guido van het Erve nu klachtenfunctionaris. Het vak leren is één, maar geïnspireerd en nieuwsgierig blijven een tweede. Hoe pakt Guido dat aan? Zijn tip: kom uit je comfortzone! Lees zijn ervaringen.

Lees verder
Klachtenfunctionaris van Quasir voor sociaal domein aan het werk

Opleiding Klachtenfunctionaris nu ook voor sociaal domein

Bemiddeling bij klachten is in het sociaal domein niet fundamenteel anders dan in de zorg. Reden voor Quasir om de bestaande opleiding Klachtenfunctionaris ook aan te bieden voor medewerkers van gemeenten en sociale diensten.

Lees verder
Individuele coaching van Quasir met een strippenkaart

Strippenkaart voor individuele coaching: voor een frisse kijk op uw werk

Bent u zorgprofessional op het gebied van klachten, cliënttevredenheid, zorgkwaliteit of calamiteiten? Sparren met een coach van Quasir levert waardevolle inzichten op voor uw werk en uw professionele groei.

Lees verder
Quasir Vizier krant cover

LEES NU: Quasir Vizier

Nieuws en interviews rond klachten, calamiteiten, geschillen en cliëntvertrouwenswerk leest u in de Quasir Vizier. Ons eigen magazine voor zorgprofessionals bevat interessante artikelen over scholing, zorgprofessionals in het veld en meer.

Lees verder
Persoon doet anonieme melding bij de inspectie gezondheidszorg

Een (anonieme) melding bij de Inspectie Gezondheidszorg en dan?

Elke burger kan misstanden in de zorg melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Maar voor gevolgen heeft dat voor u als zorgaanbieder? Lees wat een (anonieme) burgermelding inhoudt en hoe Quasir u daarbij helpt.

Lees verder
© Quasir BV Expertisecentrum klachten, calamiteiten en geschillen Zorg en Welzijn 2021. Alle rechten voorbehouden.