De dag werd door Anja van Straten op feestelijke wijze geopend. Allereerst werd Colette Vijfhuizen in het zonnetje gezet, ze is al 12,5 jaar werkzaam voor Quasir. Begonnen als ‘linker- en rechterhand’ van Anja in de pioniersfase van Quasir. En na het volgen van de Quasir opleiding voor Klachtenfunctionaris alweer jaren een gepassioneerd Klachtenfunctionaris. Colette had even de cijfers erbij gehaald en in die 12,5 jaar heeft ze ruim 600 klagers te woord gestaan en ruim 1800 klachten afgehandeld. Een mooi beeld, bloemen en mooie woorden zorgden voor een blij verraste Colette.
Vervolgens was Linda de Boon aan de beurt. Na 10 jaar voor Quasir als Klachtenfunctionaris te hebben gewerkt gaat Linda nu genieten van haar pensioen. Linda heeft een mooie ontwikkeling doorgemaakt als Klachtenfunctionaris bij Quasir. Zelf vindt ze het nog steeds een mooi vak en ze neemt met pijn in haar hart afscheid. Echter het is nu tijd om samen met haar man, kinderen en kleinkinderen andere dingen te gaan doen en van elkaar te genieten. Verbinding is voor Linda een belangrijk woord.
Tot slot Monique van IJperenburg, 5 jaar geleden zei ze ja als lid van de Personeelsvertegenwoordiging (PVT) van Quasir. Voor haar is het nu tijd om het stokje over te dragen. De PVT komt in een volgende fase, in 2024 een OR nu Quasir meer dan 50 medewerkers in dienst heeft.
Het volgende programmaonderdeel had als titel ‘Familiegesprekken’, verzorgd door Kees, Ans, Rebecca, Willemien en Petra. Aanleiding voor dit onderdeel is dat we merken dat Zorgaanbieders steeds vaker te maken krijgen met familieleden van cliënten die onderling ruzie hebben en het niet op één lijn zitten als het gaat om de zorg voor de cliënt. De zorgaanbieder schakelt regelmatig Quasir hierbij in. Verschillende situaties zijn besproken en met acteurs kort geoefend. Doel van het bespreken en vooral oefenen is erover na te denken hoe hier mee om te gaan en zelf te ervaren hoe het voelt als bijvoorbeeld broer en zus op elkaar gaan schelden. Zowel voor klachtenfunctionarissen, vertrouwenspersonen en calamiteitenonderzoekers waren er handige handreikingen.
Hierna kwam Wouter van Morselt die ons meenam in Klachtenprocedure en Geschilleninstantie Zorggeschil. Naast een toelichting op de wetgeving ging hij aan de hand van stellingen met de medewerkers in dialoog. Leerzaam voor eenieder. De tijd vloog voorbij.
Het Eksternest had voor een gezonde lunch gezorgd. Daarna konden we er weer tegenaan. Marga, Linda en Monique namen ons mee in hun werkzaamheden voor de PVT en wat een overgang naar de OR in 2024 betekent. Met het vertrek van Linda en Monique zijn er voor de PVT al twee vacatures. Voor een OR zijn er 5 leden nodig, dus daarmee komt het totaal op 4 vacatures voor de OR.
Aan de hand van een mindmap en vervolgens het persoonlijk stickeren door alle medewerkers wordt zichtbaar wat medewerkers belangrijk vinden in een OR voor Quasir en voor zichzelf. Er worden aan drie tafels geanimeerde dialogen gevoerd en de eerste OR leden hebben zich gemeld.
Hiermee is het formele deel van de dag afgerond, we maken met twee boswachters een boswandeling en krijgen een toelichting op de vele bomen die het bos rondom het Eksternest rijk is. We ronden af met een drankje en rond vijf uur is iedereen op weg naar huis. De reacties van de medewerkers waren positief, men kijkt terug op een afwisselende en leerzame dag.