calamiteitenonderzoek zorg

Onderzoek en advies in de zorg, snel en professioneel geregeld door Quasir

Expert in onderzoek en advies

Wanneer zich een onaangename situatie heeft voorgedaan in het zorgverleningsproces, is dit heel ingrijpend voor cliënt, familie, medewerkers en organisatie. Het gebeuren roept veel vragen op: Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Kan een vergelijkbare gebeurtenis in de toekomst voorkomen worden? Een zorgvuldig, deskundig en onafhankelijk onderzoek geeft inzicht in wat er nodig is voor de betrokkenen om in de toekomst verder te kunnen. Daarbij geeft het inzicht in de achtergrond en de leerpunten en geeft het soms handvatten om te voorkomen dat het in de toekomst nog eens gebeurt.

Onze teamleden zijn professionals die leren van elkaar, daarbij wordt de privacy van organisaties en personen geborgd door casuïstieken anoniem te delen. De teamleden zoeken elkaar ook op tijdens een opdracht om vanuit een ander perspectief naar het geheel te kijken. Jaarlijks volgt ons team ook een aantal trainingen, de kennis die daarbij wordt opgedaan wordt direct weer in de praktijk toegepast. Zelf sluit ik graag aan bij deze trainingen, allereerst voor de betrokkenheid bij het gehele team en daarnaast leer ik er zelf ook iedere keer weer van.

Het veiligheidsdenken heeft in de afgelopen jaren in de meeste zorgorganisaties een vaste plek ingenomen. Er is steeds meer openheid gekomen en er wordt onderzoek gedaan omdat men wil leren van de momenten dat er iets niet goed verliep in de kwaliteit van de zorg. Inzet van een onafhankelijke onderzoeker kan dan helpen en is mogelijk één van de redenen waarom makkelijker een aanvraag voor een onderzoek wordt gedaan.

De ervaring leert dat het bij het schrijven van een advies, belangrijk is om nog een stapje verder te kijken dan in hoeverre de richtlijnen, protocollen en adviezen wel of niet zijn uitgevoerd. Juist het vanuit een onbevooroordeelde positie luisteren naar en verbinden met de verschillende zorgprofessionals, cliënten, familieleden en samenwerkingspartners, is essentieel om een compleet beeld te krijgen van de verschillende perspectieven op de gebeurtenis en hoe besluitvorming tot stand is gekomen. Wat maakte het op dat moment logisch om het zo te doen? Wanneer je al die verschillende perspectieven als puzzelstukjes naast elkaar kunt zien, is het mogelijk om werkelijk te begrijpen hoe de gebeurtenis kon ontstaan en te ontdekken welke invloed de organisatorische aspecten, de werkomstandigheden, taken en de eventuele technische zaken hebben gehad op de uitvoering van de werkzaamheden en de besluitvorming van medewerkers. Wanneer je werkelijk begrijpt hoe de gebeurtenis is ontstaan, weet je waar de verbeterkansen en leerpunten zitten. In de praktijk is dat best complex.

Helaas speelt naast de behoefte om te leren, in veel gevallen op de achtergrond toch nog steeds onzekerheid een rol: “heeft zo’n onderzoek gevolgen voor mij als professional?” vragen veel betrokken medewerkers zich hardop of voor zichzelf af.  Deze onzekerheid kan het lerend vermogen behoorlijk in de weg zitten. Oordelen en sanctioneren, of de verwachting dat dat zou kunnen gebeuren, staat het leren in de weg. Daarom komt bij aanvang en tijdens een onderzoek ook de vraag aan bod wie er beschadigd is en wat het team of de medewerker nodig heeft om verder te kunnen. Dit wordt als aandachtspunt met de organisatie besproken en hiervoor wordt ruimte in de gesprekken gemaakt. In de meeste onderzoeken wordt dat als heel positief ervaren, een erkenning van wat men heeft meegemaakt. Vanuit verschillende kanten is er ontwikkeling in het kijken naar veiligheid en kwaliteit van de zorg. Wat zou er gebeuren wanneer je niet alleen kijkt naar wat er niet goed is gegaan? Kunnen we het gesprek over de gebeurtenis en de verbeter- en leerkansen ook voeren samen met het team? Zou je misschien veel meer kunnen leren wanneer je ook kijkt naar waarom deze zorg normaal gesproken wel goed verloopt? Kunnen we voortdurend leren met elkaar? Deze ontwikkeling in de visie op veiligheid, wordt ook wel Safety II of het Nieuwe Veiligheidsdenken  genoemd en omvat ook een aantal technieken en werkvormen die ingezet kunnen worden. Denk daarbij aan herstelgericht werken, learning teams techniek, etc. Ook de meer bekende technieken worden meegenomen, zoals Prisma en Sire. Het gaat erom wat past het beste bij het onderzoek.

Bij een ongewenste melding in de zorg zijn snelheid, nauwgezetheid en absolute onafhankelijkheid noodzakelijk om een compleet onderzoek te kunnen doen naar de oorzaak. Dan is het goed om te weten dat u kunt vertrouwen op de snelheid en professionaliteit van de Quasir Groep. Bij een melding wordt u binnen 4 uur teruggebeld.

Wij komen gelijk in actie en stellen een voorzitter aan. Deze voorzitter stelt een onderzoekscommissie samen en leidt het calamiteitenonderzoek. Onafhankelijk, professioneel en deskundig.

Binnen acht weken schrijft de commissie een eindrapport, met daarin een beschrijving van de feiten die tot de melding hebben geleid. Ook beschrijft het rapport de te nemen verbeterstappen. Het rapport is gericht op het correct informeren van de IGJ, waarbij we anticiperen op alle eisen die de gezondheidsinspectie (IGJ) aan de rapportage stelt.

Vragen of suggesties, neem gerust contact met mij op, dit kan door te mailen naar sibertahassing@quasir.nl of te bellen 0682721427.

Calamiteitenonderzoek door onafhankelijk voorzitter

In acht weken een betrouwbaar rapport

✓ Eindrapportage gericht op het correct informeren van de IGJ.

✓ Gebaseerd op gedegen onderzoek naar feiten en objectieve waarnemingen.

✓ Inclusief aanbevelingen voor verbeteringen.

Bijzondere omstandigheden kunnen er toe leiden dat er meer tijd nodig is. Hierover wordt de contactpersoon/ opdrachtgever direct als dit inzichtelijk is geïnformeerd.

Ervaringen

De opdrachten die ons expertiseteam uitvoert zijn heel divers. Denk hierbij aan complexe ketenvraagstukken, geweld in de zorgrelatie, agressie in de zorgrelatie,  suïcide, overlijden na een val en infectie uitbraken, maar ook pestgedrag op de werkvloer. Onderzoeken vinden meestal plaats op direct verzoek van een opdrachtgever. We krijgen opdrachten van verschillende soorten instellingen zoals ziekenhuizen, zelfstandige behandelcentra, huisartsenposten, ambulancezorg, ouderenzorg, instellingen voor verpleging, verzorging en thuiszorg, gemeenten, jeugdinstellingen en forensische instellingen. De omvang van deze opdrachtgevers varieert van organisaties met maar een paar medewerkers tot instellingen met meer dan  4000 werknemers. Door onze ruime en diverse ervaring kunnen wij bij de intake een melding snel beoordelen en adviseren of eerst een vooronderzoek moet worden gedaan of dat direct bij de IGJ moet worden gemeld.

Nieuwe ontwikkelingen

Als team volgen we nieuwe ontwikkelingen als Safety-II en Restorative Just Culture op de voet. De medewerkers van het onderzoeksteam vinden het belangrijk om zich te blijven ontwikkelen en professionaliseren om aan te sluiten bij nieuwe inzichten en zo de opdrachtgevers optimaal te kunnen adviseren en ondersteunen.

calamiteitenonderzoek zorg

Is er iets voorgevallen en wil je hier een adviesrapport over? Binnen een dagdeel bellen we terug.

Ondersteuning eigen team

Zorgaanbieders met een eigen onderzoeksteam weten ons steeds vaker te vinden, voornamelijk als het gaat om het Incompany opleiden van een team. Onze opleiding bestaat dan uit een e-learning met vaak een tweedaagse training, waarbij men met eigen casuïstiek kan oefenen. Daarnaast ziet en ervaart een kwaliteitsteam ook de toegevoegde waarde om jaarlijks een aantal onderzoeken door een externe onafhankelijk onderzoeker te laten uitvoeren. Hiermee wordt tunnelvisie binnen de organisatie voorkomen en kunnen nieuwe inzichten worden opgedaan.

Leren van ongewenste meldingen

Naast het uitvoeren van het onderzoek kunnen onze voorzitters ook met de organisatie meekijken waar het lerend vermogen van de organisatie aangesproken kan worden, waar kansen zitten en zo nodig waarin de organisatie ondersteuning wil hebben. Hierbij is bewustzijn creëren de eerste stap voor zorgaanbieders om hier ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Deze bewustwording  kan worden getraind onder begeleiding van een adviseur van Quasir.

Coaching

Nieuwe onderzoekers hebben soms behoefte aan een coach of  sparringpartner. Voor meer informatie neem contact op met Siberta Hassing 06 82721427 of mail sibertahassing@quasir.nl

Opleidingen

Organisatie kiezen er soms voor om medewerkers op te leiden op het terrein van calamiteitenonderzoek. U kunt hiervoor een vierdaagse opleiding tot calamiteitenonderzoeker volgen.

Onderzoek en advies is maatwerk

De impact van een ongewenste melding op alle betrokkenen is groot. Dan is het fijn als u kunt bouwen op de kennis en de expertise van een onafhankelijke en professionele partij. Met een team van onderzoekers die jaarlijks ruim 100 onderzoeken uitvoert voor diverse zorgaanbieders. Door regelmatige intervisie leert het team van elkaar en borgen we dat het kwaliteitsniveau van de uitvoering van onderzoeken hoog blijft en aansluit bij de actuele richtlijnen van het IGJ.

Onze behandeling van meldingen is gebaseerd op maatwerk. Op een zeer korte termijn stellen we een voorzitter aan, die een onderzoekscommissie samenstelt. De voorzitter stuurt aan, bewaakt de voortgang en zorgt voor een gedegen uitvoering van het onderzoek. Daarbij bewaakt Quasir de onafhankelijkheid van de voorzitter.

De  voorzitter draagt zorg voor een gedegen onderzoek en een correcte dossieropbouw. Er wordt gewerkt met verschillende onderzoeksmethoden, Prisma en Sire en het gedachtegoed Safety 2. Het resultaat is een onderzoeksrapport waarin de feiten staan beschreven en de zorgaanbieder de aanbevelingen vastlegt.

calamiteitenonderzoek zorg

Aanbod Quasir expertise team Onderzoek en Advies

  • Calamiteitenonderzoek
  • Externe onafhankelijke voorzitter calamiteitenonderzoek
  • PRISMA onderzoek
  • Toepassen SIRE analyse
  • Toepassen Safety-II ‘Nieuwe veiligheidsdenken’
  • Herstelgericht werken
  • Learning teams
  • Klachtenonderzoek
  • Ketenonderzoek
  • Netwerkonderzoek
  • Grensoverschrijdend gedrag
  • Geweld in de zorgrelatie

Dit doen we in de Zorg, Welzijn en Sociaal domein, zoals (ziekenhuizen, langdurige zorg, 1e lijns zorg, Jeugdzorg, Veiligthuis en gemeenten).

 

Voor elke organisatie een passend aanbod

Op afroep

Met een contract voor een calamiteitenonderzoek krijgt u altijd voorrang bij het toewijzen van een calamiteitenonderzoeker. Zo heeft u altijd zekerheid, het hele jaar lang.

Ad hoc

We onderzoeken de calamiteit op basis van een éénmalige overeenkomst.

Deze contract vorm is geschikt als u in de voorzienbare toekomst geen andere calamiteiten verwacht.

 

Siberta Hassing, eindverantwoordelijke calamiteitenonderzoek.

Over onderzoek en advies

Als eindverantwoordelijke voor het team onderzoek en advies realiseer ik me bij iedere opdracht het vertrouwen dat ons wordt gegeven. Op een voor de organisatie cruciaal moment wordt ons gevraagd om een onafhankelijk voorzitter beschikbaar te stellen om de ongewenste melding samen met de onderzoekscommissie in kaart te brengen.

Bij ieder onderzoek wordt vooraf door de coördinator Mirjam Steenbrugge of Astrid Bos een intake gedaan. De coördinator brengt dan de gebeurtenis in kaart en samen stemmen we dan af welke onafhankelijk voorzitter uit het calamiteitenonderzoek team het beste aansluit bij de organisatie in combinatie met de gebeurtenis. Zorgvuldigheid en persoonlijk contact is hierbij essentieel. Zowel met de organisatie als met de onafhankelijk voorzitter. Dit doen we bij de start en na de opdracht als we een evaluatie met de contactpersoon hebben.

Persoonlijk contact zorgt ervoor dat we inzicht krijgen in de vragen, behoeften en soms ook onzekerheden die er zijn bij de contactpersoon vanuit de organisatie die de melding bij ons doet. Bij de meeste organisaties komt een ongewenste melding zelden voor en dan is het prettig om te kunnen sparren met iemand die vaker met deze casuïstiek te maken heeft en weet welke stappen er gezet moeten worden. Mirjam, Astrid en ik zorgen er altijd voor dat er binnen een dagdeel door één van ons drieën contact wordt opgenomen.

Siberta Hassing, manager calamiteitenonderzoek

 

“Een ongewenste melding heeft grote gevolgen voor alle betrokkenen. Daarom vind ik het belangrijk dat het onderzoek snel start en op tijd afgerond wordt met een gedegen rapport.” Johan Bartels, calamiteitenonderzoeker bij Quasir
contact met quasir

De vraagstelling binnen het onderzoek

Bij ons draait een adviesrapport niet om de schuldvraag. Het adviesrapport is een zoektocht naar achterliggende oorzaken, want daarin schuilen inzichten die kunnen leiden tot verandering – en daarmee verbetering van de kwaliteit van de zorg.

Hiervoor zetten we niet alleen alle gebeurtenissen op een rij; ook beschrijven we de context waarin die gebeurtenissen hebben kunnen plaatsvinden. Hierdoor krijgt u antwoord op belangrijke vragen, zoals:

  • Was vooraf een goede risico-inschatting gemaakt?
  • Zijn alle protocollen en richtlijnen gevolgd?
  • Hoe gingen de zorgprofessionals met elkaar om?
  • Was de sfeer op de werkvloer veilig en rechtvaardig?

Het resultaat zijn aanknopingspunten waarmee de zorgorganisatie zichzelf kan verbeteren door bijvoorbeeld processen en systemen te herstructureren.

Onderzoek in 6 stappen

Logo beeldmerk

Stap 1: De gebeurtenis

STAP 1: DE GEBEURTENIS Een ongewenste gebeurtenis die gerelateerd is aan de kwaliteit van zorg en die tot ernstige schade voor de cliënt heeft geleid. Bijvoorbeeld grensoverschrijdend gedrag of agressie in de zorgrelatie.
Logo beeldmerk

Stap 2: Contact met Quasir

U neemt contact op met Quasir. We doen met u een intake en stellen een onafhankelijke voorzitter aan.
Logo beeldmerk

Stap 3: Onderzoek

De onafhankelijke voorzitter van Quasir stelt een onderzoekscommissie samen. Hierbij worden de taken verdeeld en wordt vastgesteld of externe experts nodig zijn. Binnen de gestelde periode van acht weken onderzoekt de commissie de oorzaken van de gebeurtenis en stelt een rapportage op waaraan de organisatie de verbetermaatregelen toevoegt.
Logo beeldmerk

Stap 4: Bespreking onderzoeksrapport

Aan het eind van het onderzoek (maar altijd binnen acht weken) rondt de commissie haar onderzoeksrapport af. Het rapport verklaart de oorzaken van de ongewenste melding. Daarnaast bevat het aanbevelingen ter verbetering van uw (bedrijfs-)processen om soortgelijke meldingen in de toekomst te voorkomen. Het rapport wordt besproken met de bestuurder.
Logo beeldmerk

Stap 6: Beëindiging van het onderzoek

Het onderzoeksrapport wordt naar de zorginstelling verstuurd.

Het onderzoek van Quasir start snel en wordt afgerond binnen acht weken, inclusief het opstellen van het benodigde onderzoeksrapport.

Over ons

Quasir Groep is hét expertisecentrum voor calamiteiten, klachten en geschillen. Wij beschikken over een professioneel team met jarenlange ervaring met het behandelen van klachten en het beoordelen van calamiteiten, bij een breed scala aan zorgverleners.

Met onze kennis en expertise helpen we uw zorgstelling om uzelf verder te ontwikkelen als het gaat om het leren van calamiteiten en omgaan met klachten. Hierdoor doet u waardevolle inzichten op, waarmee u protocollen en beleidsregels kunt verbeteren voor zowel de uitvoering als de inrichting van uw kwaliteitsbeleid.

Quasir Groep is actief sinds 1987. Inmiddels profiteren ruim honderd zorgaanbieders van de kennis en expertise van onze calamiteitenonderzoekers en klachtenfunctionarissen.

calamiteitenonderzoek
Een onafhankelijke blik werpen op een calamiteit? Quasir biedt professionals met ruime ervaring op dit gebied.

Quasir heeft een brede blik op het werkveld

Bij Quasir beschikken we over meerdere specialisten met ieder een jarenlange staat van dienst in het voorzitten van calamiteitencommissies. Doordat we onze expertise en kennis beschikbaar stellen aan meerdere zorgaanbieders, beschikken we over een brede blik op het werkveld.

calamiteitenonderzoek zorg

Is een gebeurtenis een incident of calamiteit? Bel gerust om te sparren met onze experts.

Contact met Quasir

Siberta Hassing zorgt voor snelle actie bij een calamiteit

Bel haar op 085-4874012 of neem contact op via het contactformulier.

Laat Quasir uw calamiteit onderzoeken, wij luisteren, begeleiden en komen tot een gepaste oplossing voor beide partijen.

Wij reageren binnen één dagdeel

Een ongewenste melding kan niet wachten en wordt daarom met voorrang behandeld. Wij bellen u daarom altijd binnen een dagdeel terug.

© Quasir BV Expertisecentrum klachten, calamiteiten en geschillen Zorg en Welzijn 2021. Alle rechten voorbehouden.