Eéndaagse training klachtencommissie leden

Locatie

De Schans 18-02; 8231 KA Lelystad

Locatie

De Schans 18-02; 8231 KA Lelystad

Duur

1 dag van 9.30 tot 16.30 uur

Duur

1 dag van 9.30 tot 16.30 uur

Kosten

Prijs op aanvraag

Kosten

Prijs op aanvraag
Algemeen

Aanleiding

In de dagelijkse praktijk komt de klachtencommissie niet vaak bij elkaar. Gelukkig maar!  Het gevolg is echter dat de leden elkaar vaak niet of onvoldoende kennen en ook weinig ervaring opdoen met het behandelen van een klacht in de klachtencommissie. Reden voor diverse zorgorganisaties om ons te vragen de klachtencommissie een dag in company te trainen. Meestal doen er rond de tien personen mee, de vaste leden en hun plaatsvervangers.

Doel

Het doel van de training is om elkaar als team beter te leren kennen en dat alle leden van de commissie (zowel de leden met als zonder ervaring) zodanig feeling krijgen met het doel en de werkwijze van een klachtencommissie dat zij een volgende keer voldoende voorbereid zijn om een klacht te kunnen behandelen.

Voorbereiding  

Om de training optimaal te laten aansluiten bij de ervaring en wensen van de deelnemers plannen wij ter voorbereiding een intake via zoom in met de trainer van Quasir en de contactpersoon van de zorgaanbieder. Tijdens de intake horen wij graag welke ervaring er al is opgedaan (wat ging goed? Wat kan anders/beter?) en de behoeften van de deelnemers (met en zonder ervaring).

Opbouw training

De training stemmen wij dus af op de ervaring en behoeften van het team. Meestal is de wens om in de ochtend de doelstelling en werkwijze van de commissie te (her)verkennen. Het reglement van de zorgorganisatie is daarbij leidend. Deze (hernieuwde) kennismaking doen wij deels door het ophalen van inzichten bij deelnemers en deels door toelichting en uitleg van de trainer.

In de training maken wij ruim gebruik van de eerder opgedane ervaring van teamleden. Dat kunnen werkwijzen zijn die het team wil behouden, of die ze vanuit eerdere ervaringen juist anders willen doen. Ook gesprekstechnieken die bij intakes of hoorzittingen behulpzaam kunnen zijn stippen wij aan. Ook hier weer al naar gelang de behoeften van de deelnemers. De training speelt in op verdere verdieping of verfijning van werkmethoden waar dat is gewenst.
In de middag houden wij bij voorkeur een praktijkoefening (dry-run) aan de hand van een fictieve casus. De inzichten en feedback die dit oplevert kunnen tijdens een tweede dry run in die middag direct in praktijk worden gebracht.

Praktische zaken

Datum en prijs op aanvraag

Contact

Siberta weet alles van onze opleidingen, heeft u een vraag of wilt u ergens over sparren? Bel of mail met Siberta en u krijgt gelijk antwoord.

 

Brochure Schrijf u in
Interview Aria van Straten Scheper advies checlist

Advies nodig?

De Quasir Academy is hét opleidingsinstituut voor professionals en organisaties op het gebied van klachtenmanagement, calamiteitenonderzoek en cliëntenondersteuning. Hebt u vragen over één van onze opleidingen of trainingen? Of wilt u scholingsadvies voor het verbreden en verdiepen van uw vakkennis? Neem gerust contact op met de Quasir Academy.
© Quasir BV Expertisecentrum klachten, calamiteiten en geschillen Zorg en Welzijn 2021. Alle rechten voorbehouden.