Visie op leren
Quasir gaat bij haar visie op leren uit van HBO-werk- en denkniveau, met de nadruk op het toepassen van theorie in de praktijk, reflectie en het gebruik van eigen casuïstiek en jurisprudentie. Dit vormt een solide basis voor een effectief en relevant onderwijsprogramma. De visie die Quasir heeft op leren en duurzaam ontwikkelen geldt voor alle opleidingen die door Quasir worden aangeboden.
HBO-werk- en denkniveau:
We streven ernaar een leeromgeving te creëren die studenten uitdaagt op HBO-werk- en denkniveau. Dit betekent niet alleen het verwerven van kennis, maar ook het ontwikkelen van kritisch denken, analytische vaardigheden en het vermogen om complexe problemen op te lossen.
Toepassen van theorie in de praktijk:
Theoretische kennis is van onschatbare waarde, maar het echte begrip komt vaak voort uit de toepassing ervan in de praktijk. We moedigen actieve participatie aan, waarbij studenten de geleerde concepten integreren in praktijksituaties. Dit helpt hen niet alleen om de stof te begrijpen, maar ook om voorbereid te zijn op de uitdagingen van het werkveld.
Reflectie en eigen casuïstiek:
Reflectie is een krachtig instrument voor persoonlijke en professionele groei. Studenten worden aangemoedigd om regelmatig terug te kijken op hun eigen leerproces en ervaringen. Daarnaast wordt het gebruik van eigen casuïstiek gestimuleerd, waardoor studenten praktische situaties uit hun eigen ervaring kunnen inbrengen en analyseren.
Jurisprudentie:
Een diepgaand begrip van juridische vraagstukken vereist niet alleen kennis van de theorie, maar ook vertrouwdheid met de praktijk. We integreren jurisprudentie in ons curriculum, waardoor studenten leren van eerdere juridische beslissingen en precedenten. Dit vergroot niet alleen hun juridische kennis, maar ook hun vermogen om strategisch te redeneren en beslissingen te nemen.
Duurzaam ontwikkelen:
Het gaat daarbij om snel schakelen, inspelen op veranderingen, veerkracht en blijvende inzetbaarheid van medewerkers. Als individu heb je hiervoor ‘learning agility’ nodig, concreet betekent dit het vermogen om van ervaringen te leren en deze inzichten toe te passen voor nieuwe vraagstukken. Om dit te bereiken gaat Quasir uit van vijf pijlers als basis voor de persoonlijke ontwikkeling van deelnemers aan de trainingen van Quasir. Zie bijlage voor de vijf pijlers.
Deze visie op leren legt de basis voor een holistische benadering van onderwijs op Hbo-niveau, waarbij theoretische kennis wordt geïntegreerd met praktische toepassingen, reflectie en de rijke bron van jurisprudentie. Het doel is om afgestudeerden voor te bereiden op een succesvolle en impactvolle toekomst binnen hun eigen werkveld. Waarbij ze niet alleen beschikken over kennis, maar ook over de vaardigheden om deze effectief toe te passen in diverse professionele contexten.
Bijlage: vijf pijlers als basis voor de persoonlijke ontwikkeling
Uitgaan van de autonomie van de student
‘Zonder motivatie geen ontwikkeling’ durven we binnen Quasir te stellen. Daarom is het belangrijk dat de student zelf verantwoordelijkheid krijgt en neemt. Als je als individu zelf de regie kunt en mag pakken over eigen werk en ontwikkeling, dan versterkt dat de vitaliteit in het werk. Als student betekent dit dat je energiek en met plezier aan het werk gaat en je kwaliteiten beter inzet. Dit draagt bij aan het succes van de student in het behalen van resultaten na het volgen van een training.
Potentieel en persoonlijke ambitie centraal
Werkelijk leren en ontwikkelen met duurzaam resultaat vraagt om een aanpak die aansluit bij het potentieel van de student. Binnen Quasir richten we ons op het vrij maken van iemands kracht en talenten en verbinden deze met de ambities van het team en de organisatie waarvoor men werkt. Hierdoor ontstaat een mindset met meer durf. Zo komt een individu tot creatievere oplossingen en worden talenten beter benut.
Bewust omgaan met belemmeringen
Iedereen heeft een bepaalde historie en neemt deze mee in het leren. Wanneer de druk toeneemt, kan een individu terugvallen in belemmerende denkpatronen. Wij helpen studenten die patronen te herkennen, zich bewust te zijn van hun blokkerende overtuigingen of gedachten en hier anders mee om te gaan. We leren studenten om ruimte te maken voor reflectie, zodat zij bewust kunnen kiezen voor effectief gedrag.
Leren door te reflecteren en te doen
Leren wordt leuker als je dit kunt verbinden met het verwezenlijken van je waarden. Echter we weten tegelijkertijd dat leren moeilijk kan zijn en groeipijn oplevert. Door studenten te confronteren en feedback te geven, dagen we ze uit tot diepgaande reflectie. Quasir zorgt voor een veilige omgeving, waarin je je kwetsbaar kunt opstellen en kunt experimenteren met nieuw gedrag.
Leren in de (omgevings)context
De leervraag van een student of team is vaak direct of indirect afgeleid van die van de organisatiedoelstelling(en). De werkplek is dan ook dé plek om te leren en te oefenen. Quasir helpt studenten om gedrag en routines te bevorderen waarin het nemen van persoonlijke verantwoordelijkheid vanzelfsprekend wordt.
Leervormen die Quasir toepast
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een combinatie van leervormen de beste resultaten voor een student oplevert. Ieder individu heeft zijn persoonlijke leervoorkeuren. Door daarop aan te sluiten is Quasirs doel dat studenten snel en effectief de beoogde leerdoelen realiseren.
Binnen Quasir maken we gebruik van de volgende leervormen.
Klassikaal en ontmoeten Coaching
* Face-to-face
*Trainingsacteurs * Intervisie
|
* Face-to-face
* Teams * Coaching on the job |
||
Boeken en rollenspellen Zelfreflectie
* Boeken
* Rollenspellen
|
* Verslag
* Feedback * Persoonlijkheid scan * Evaluatie
|