Opleiding
Praktijkgerichte kennis en ervaring
Onze opleiding tot klachtenfunctionaris in de zorg wordt gegeven door trainers die zelf werken of hebben gewerkt als klachtenfunctionaris. Hun ervaringen en inzichten vertalen zich in een praktijkgerichte opleiding, volledig afgestemd op de eisen en uitdagingen van de hedendaagse tijd.
Na het afronden van deze opleiding voldoe je helemaal aan het beroepsprofiel 3.0 zoals die werd goedgekeurd en vastgesteld tijdens de ALV van 14 april 2023.
Opbouw opleiding
De opleiding bestaat uit een combinatie van theorie en casuïstiek, die u naast praktijkgerichte kennis en ervaring ook persoonlijke ontwikkeling oplevert.
De duur van deze opleiding tot klachtenfunctionaris is 14 lesdagen, verspreid over negen maanden.
Voor wie?
De opleiding tot Klachtenfunctionaris is voor professionals in de zorg, welzijn en het sociaal domein, die zich willen ontwikkelen in het vak van klachtenfunctionaris. Denk hierbij ook aan managers Kwaliteit binnen ziekenhuizen.
Voor medewerkers in het sociaal domein – denk aan functies zoals klachtencoördinator en ombudsman – zijn de modules ‘Juridische kaders’ op maat aangepast.
Tijdens de opleiding Klachtenfunctionaris verkent u uw grenzen en mogelijkheden als klachtenfunctionaris. Zo ontdekt u welke stijl van werken het best bij u en diverse situaties past.
Kosten:
- Modules totaal : € 5.995
- Examen: € 495
- Eventueel herexamen: € 275
Alle bedragen zijn btw-vrij.
Contact
Siberta weet alles van onze opleidingen. Heeft u een vraag of wilt u ergens over sparren? Bel met Siberta en u krijgt gelijk antwoord.
Accreditaties:
Voor het kwaliteitsregister voor klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg bij Registerplein; 214,5 PE punten.
Wat u leert
Onafhankelijkheid en onpartijdigheid
Een klachtenfunctionaris krijgt te maken met emotionele cliënten, waarbij klachten u persoonlijk kunnen raken. Het is een functie die vraagt om veerkracht, zelfstandigheid, betrokkenheid en inlevingsvermogen.
Tijdens deze opleiding klachtenfunctionaris voor de zorgsector dient u in staat te zijn om functioneel feedback te geven, te vragen en te ontvangen en aan zelfreflectie te doen.
Het resultaat? Onafhankelijkheid, integriteit, onpartijdigheid en het nemen van professionele distantie.
Wat u gaat leren
Tijdens de opleiding leert u om vanaf een onafhankelijke positie klachten te behandelen.
Na afloop weet u de volgende taken uit te voeren:
- Gesprekken voeren met klager en/of aangeklaagde.
- Bemiddelingsgesprekken voeren.
- Klagers en aangeklaagden informeren over oplossingsrichtingen.
- Klagers en aangeklaagden ondersteunen in het proces van klachtbehandeling.
- Rapportages en jaarverslagen maken.
- Trends signaleren en aanbevelingen doen.
Wat de opleiding u oplevert
Na de opleiding tot Klachtenfunctionaris bent u volledig op de hoogte van uw unieke positie binnen uw organisatie.
- U bent in staat om de eerste opvang te bieden aan cliënten met een klacht (bij een conflict).
- U beschikt over de juiste theoretische kennis en communicatieve vaardigheden die deze functie vereist.
- U weet het probleem te verkennen en te analyseren, en de diverse benodigde gesprekstechnieken toe te passen.
- Ook weet u welke aspecten belangrijk zijn bij kwaliteitsbewaking, klachtenmanagement en preventie.
- U bent in staat om wezenlijk bij te dragen aan het kwaliteitsbeleid en klachtenmanagement van uw organisatie. Daarbij bent u een volwaardige gesprekspartner voor de bestuurder.
Contact
Heeft u aanvullende vragen? Siberta Hassing is Business Unit Leider van Quasir Academy en zit voor u klaar.
Contact met Siberta Hassing:
Studieprogramma
Opbouw van de opleiding
Onze opleiding tot klachtenfunctionaris gaat in op de theorie, waarna tijdens de lesdagen verdieping plaatsvindt door aandacht te besteden aan casuïstiek.
Samen met een acteur oefent u gespreks- en bemiddelingstechnieken. U krijgt de mogelijkheid om zelf casussen aan te dragen, zodat de opleiding volledig aansluit op de dagelijkse praktijk.
Iedere deelnemer formuleert eigen leerdoelen. Deze persoonlijke doelstellingen zijn onderdeel van de stage, de profileringsopdracht en het reflectieverslag.
Vanaf de start werk je samen met een buddy, dit doe je tot het eind van de opleiding.
Modules
De cursus bestaat uit acht modules en een stage.
- Introductie en profilering
- Klachtenbemiddeling
- Doelgerichte gespreksvoering en communicatie
- Juridische kaders (onder andere Wkkgz)
- Klachtenmanagement
- Klachtenregistratie, rapportage en signalering
- Onafhankelijkheid in klachtenbemiddeling in de zorg
- Schade
Zelfstudie, stage en examen
Voor uw zelfstudie krijgt u een uitgebreide reader en lijst met leestips. Ook houdt u intervisie met uw medecursisten.
Ook volgt u een stage van minimaal vijf dagen.
Na het volgen van alle modules legt u uw examen af. Bij goed gevolg en een voldoende voor de drie opdrachten, ontvangt u uw diploma.
De opleiding Klachtenfunctionaris voor zorg, welzijn en sociaal domein is geaccrediteerd door het Registerplein
Contact
Heeft u aanvullende vragen? Siberta Hassing is Business Unit Leider van Quasir Academy en zit voor u klaar.
Contact met Siberta Hassing:
Data en locaties
Startdatum: 4 maart 2025 in Lelystad
De opleiding start op 4 maart 2025 en duurt tot en met 17 december 2025. Tijdens veertien lesdagen leert u alles over de functie van klachtenfunctionaris (VKIG profiel) en op het gebied van gespreks- en bemiddelingstechnieken.
De opleiding (KF33) wordt gegeven in ons opleidingscentrum in Lelystad.
Datum |
Onderdeel |
4 maart 2025 |
Introductie |
11 maart 2025 |
Klachtenbemiddeling
Kennismaking met het vak en de opleiding
Opdrachten (ochtend) en Intervisie (middag) |
1 april 2025 |
Doelgerichte gespreksvoering/ communicatie |
15 april 2025 |
Juridische kaders (onder andere Wkkgz) |
13 mei 2025 |
Klachtenmanagement |
22 mei 2025 |
Klachtenmanagement |
10 juni 2025 |
Doelgerichte gespreksvoering/ communicatie |
26 juni 2025 |
Doelgerichte gespreksvoering/ communicatie |
9 september 2025 |
Onafhankelijkheid |
25 september 2025 |
Profilering presentatie opdrachten |
9 oktober 2025 |
De rol van de KF bij Schade (ochtend) en middag delen ervaringen stage |
28 oktober 2025 |
Doelgerichte gespreksvoering/ communicatie |
13 november 2025 |
Doelgerichte gespreksvoering/ communicatie |
9 december 2025 |
Theorie examen |
16 december 2025 |
Praktijk examen |
17 december 2025 |
Praktijk examen |
Brochure
Brochure ontvangen
In onze brochure ontdekt u:
✓ Wat u per module gaat doen.
✓ Wat u van ons mag verwachten.
✓ Wat onze opleiding u oplevert.
De brochure ontvangt u binnen enkele minuten per e-mail
Schrijf u in