Praktijkgerichte kennis en ervaring
Onze basis opleiding tot klachtenfunctionaris in de zorg wordt gegeven door een trainer die zelf werkt als klachtenfunctionaris. Haar ervaringen en inzichten vertalen zich in een praktijkgerichte basis opleiding, volledig afgestemd op de eisen en uitdagingen van de hedendaagse tijd.
De onderdelen van deze basisopleiding voldoen aan het beroepsprofiel 3.0 zoals die werd goedgekeurd en vastgesteld tijdens de ALV van 14 april 2023.
Opbouw opleiding
De basis opleiding bestaat uit een combinatie van theorie en casuïstiek, die u naast praktijkgerichte kennis en ervaring ook persoonlijke ontwikkeling oplevert.
De duur van deze opleiding tot klachtenfunctionaris is 4 lesdagen, verspreid over twee maanden.
Met deze opleiding kun je later doorstromen in de complete opleiding en je diploma halen.
Voor wie?
De basisopleiding tot Klachtenfunctionaris is voor professionals in de zorg, welzijn en het sociaal domein, die zich willen ontwikkelen in het vak van klachtenfunctionaris. Denk hierbij ook aan managers Kwaliteit binnen ziekenhuizen.
Voor medewerkers in het sociaal domein – denk aan functies zoals klachtencoördinator en ombudsman – zijn de modules ‘Juridische kaders’ op maat aangepast.
Tijdens de opleiding Klachtenfunctionaris verkent u uw grenzen en mogelijkheden als klachtenfunctionaris. Zo ontdekt u welke stijl van werken het best bij u en diverse situaties past.
Kosten:
- Modules totaal : € 2.495,00; dit is btw vrij
Contact
Siberta weet alles van onze opleidingen. Heeft u een vraag of wilt u ergens over sparren? Bel met Siberta en u krijgt gelijk antwoord.
Accreditaties:
Voor het kwaliteitsregister voor klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg bij Registerplein; 32 PE punten.
Onafhankelijkheid en onpartijdigheid
Een klachtenfunctionaris krijgt te maken met emotionele cliënten, waarbij klachten u persoonlijk kunnen raken. Het is een functie die vraagt om veerkracht, zelfstandigheid, betrokkenheid en inlevingsvermogen.
Tijdens deze opleiding klachtenfunctionaris voor de zorgsector dient u in staat te zijn om functioneel feedback te geven, te vragen en te ontvangen en aan zelfreflectie te doen.
Het resultaat? Onafhankelijkheid, integriteit, onpartijdigheid en het nemen van professionele distantie.
Wat u gaat leren
Tijdens de opleiding leert u om vanaf een onafhankelijke positie klachten te behandelen.
Na afloop weet u de volgende taken uit te voeren:
- Klagers en aangeklaagden informeren over oplossingsrichtingen.
- Klagers en aangeklaagden ondersteunen in het proces van klachtbehandeling.
- Rapportages en jaarverslagen maken.
- Trends signaleren en aanbevelingen doen.
Wat de opleiding u oplevert
Na de basis opleiding tot Klachtenfunctionaris bent u volledig op de hoogte van uw unieke positie binnen uw organisatie.
- U bent in staat om de eerste opvang te bieden aan cliënten met een klacht (bij een conflict).
- U beschikt over de juiste theoretische kennis en vaardigheden die deze functie vereist.
- U weet het probleem te verkennen en te analyseren.
- Ook weet u welke aspecten belangrijk zijn bij kwaliteitsbewaking, klachtenmanagement en preventie.
- U bent in staat om wezenlijk bij te dragen aan het kwaliteitsbeleid en klachtenmanagement van uw organisatie. Daarbij bent u een volwaardige gesprekspartner voor de bestuurder.
Contact
Heeft u aanvullende vragen? Siberta Hassing is Business Unit Leider van Quasir Academy en zit voor u klaar.
Contact met Siberta Hassing:
Opbouw van de opleiding
Onze opleiding tot klachtenfunctionaris gaat in op de theorie, waarna tijdens de lesdagen verdieping plaatsvindt door aandacht te besteden aan casuïstiek.
Modules
De cursus bestaat uit acht modules en een stage.
- Klachtenbemiddeling
- Juridische kaders (onder andere Wkkgz)
- Klachtenmanagement
- Klachtenregistratie, rapportage en signalering
- Onafhankelijkheid in klachtenbemiddeling in de zorg
- Voor uw zelfstudie krijgt u een uitgebreide reader en lijst met leestips.
De basisopleiding Klachtenfunctionaris voor zorg, welzijn en sociaal domein is geaccrediteerd door het Registerplein
Contact
Heeft u aanvullende vragen? Siberta Hassing is Business Unit Leider van Quasir Academy en zit voor u klaar.
Contact met Siberta Hassing:
Brochure ontvangen
In onze brochure ontdekt u:
✓ Wat u per module gaat doen.
✓ Wat u van ons mag verwachten.
✓ Wat onze opleiding u oplevert.
De brochure ontvangt u binnen enkele minuten per e-mail