Training Ethiek en “Moreel beraad” voor klachtenfunctionaris en vertrouwenspersonen (incompany)

Locatie

Extern op eigen te kiezen locatie

Locatie

Extern op eigen te kiezen locatie

Duur

7 uur

Duur

7 uur

Kosten

prijs op aanvraag

Kosten

prijs op aanvraag
Algemeen

Moreel beraad

“Moreel beraad is zelfreflectie door middel van een gezamenlijk onderzoek”
Ethiek is nadenken over goed handelen.

Introductie

Spelen er bij u in de organisatie of op de afdeling ook weleens van die ogenschijnlijk onoplosbare dilemma’s of lastige ethische vragen. Iets waar alle betrokken een andere mening over hebben, wat iedereen raakt? Denk aan keuzes rond vrijheid en veiligheid, wel of niet behandelen. Wat is het juiste om te doen in deze kwestie, wat is betrouwbaarheid?

Een manier om hier gezamenlijk bij stil te staan is moreel beraad.

Wat is een moreel beraad?

Een moreel beraad is een gezamenlijk, gestructureerd gesprek, dialoog over een concreet dilemma of thema.

De gespreksleider zorgt voor het in goede banen leiden van de dialoog, samen met de deelnemers.

Doorgaans wordt er 1,5 a 2 uur de tijd genomen voor een  moreel beraad.

Het moreel beraad kan helpen bij het maken van een gezamenlijke, gedragen keus.

Er zijn verschillende gespreksmethoden, Hierbij valt te denken aan de dilemma methode, het socratisch beraad, de Nijmeegse methode.

Gespreksleider

Aan Quasir is Bettie Eek verbonden als onder meer gespreksleider moreel beraad. Bettie is al enkele jaren gespreksleider moreel beraad. Ze heeft de training gespreksleider moreel beraad van het Amsterdam UMC met succes gevolgd. Haar achtergrond is arts en ze heeft veel ervaring in de curatieve en langdurige zorg, zowel als manager als als BOPZ-arts en wet zorg en dwang functionaris.

Praktische zaken

  • Prijs op aanvraag
  • Locatie; in overleg

Contact

Nieuwsgierig, voor vragen kun je contact opnemen met Siberta Hassing, Manager Quasir Academy, sibertahassing@quasir.nl of via 06- 82721427.

 

 

 

 

Brochure Schrijf u in
Interview Aria van Straten Scheper advies checlist

Advies nodig?

De Quasir Academy is hét opleidingsinstituut voor professionals en organisaties op het gebied van klachtenmanagement, calamiteitenonderzoek en cliëntenondersteuning. Hebt u vragen over één van onze opleidingen of trainingen? Of wilt u scholingsadvies voor het verbreden en verdiepen van uw vakkennis? Neem gerust contact op met de Quasir Academy.
© Quasir BV Expertisecentrum klachten, calamiteiten en geschillen Zorg en Welzijn 2021. Alle rechten voorbehouden.