In deze onzekere tijden hebben werkgevers te maken met onder meer arbeidskrapte en hogere werkdruk. Willen zij de beste talenten vinden én aan zich binden, dan zijn goede arbeidsvoorwaarden belangrijker dan ooit. a.s.r. helpt organisaties op het gebied van duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Met welke maatregelen blijf je als werkgever toekomstbestendig? Zo doen ze dat bij Quasir.
Bij Quasir, een expertisecentrum voor klachten, calamiteiten, geschillen en cliëntvertrouwenswerk in de zorg, wordt veel aandacht besteed aan de individuele wensen van werknemers. Anja Scheper is hier sinds 2009 bestuurder en zag in die periode de vraag naar een bredere kijk op arbeidsvoorwaarden toenemen.
Niet alleen salaris, maar ook pensioen, duurzame inzetbaarheid en diverse extra maatregelen werden steeds belangrijker. „Daar hebben wij altijd wel aan gewerkt, alleen zie je de voorwaarden waaronder mensen willen werken veranderen”, begint Scheper. “Zeker met betrekking tot de werk-privéverhouding.” Natalie van Rosmalen is hr-manager bij Quasir. „Sinds Corona vragen mensen toch vaker: wat vind ik nou belangrijk in mijn werk? Waar krijg ik energie van? Daar hebben wij veel aandacht voor.”
Uit gesprekken met de medewerkers over werkgeluk kwamen diverse aspecten naar voren zoals verbinding hebben, aandacht en waardering krijgen, zinvol werk doen en zichzelf kunnen ontwikkelen. Scheper: „Mensen hebben bij ons een persoonlijk budget om scholing te kopen.” Onder de speciale voorwaarden vallen bijvoorbeeld het kopen van vrije dagen, een gratificatie, eventuele compensatie kilometervergoeding via de werkkostenregeling en twee toegevoegde feestdagen: 5 mei en de vrijdag na Hemelvaartsdag. Scheper: „We willen vooral zorgvuldig en vriendelijk met onze mensen omgaan. Daarom hebben wij ontwikkeldagen en doen we leuke dingen met elkaar zoals pas nog een boswandeling met een boswachter.”
Als werkgever met 54 medewerkers heeft Quasir verzuim en WIA bij a.s.r. verzekerd. Ook neemt het bedrijf deel aan eMood, een tool die wekelijks de stemming peilt onder de medewerkers over hun werkgeluk, vitaliteit en productiviteit. Daalt de stemming op een afdeling scherp, kan management daar volgens Scheper direct op inspelen. „De manager kan dit bespreekbaar maken en in de weken daarop zie je de cijfers veelal weer omhooggaan. Een open cultuur is heel belangrijk.”
De wekelijkse peiling levert volgens Van Rosmalen soms verrassende conclusies op. „Iemand zei dat-ie te weinig tijd had om soms even te kunnen lummelen. Voor ons een aandachtspunt om erop te wijzen dat je soms gewoon een pauze moet nemen. Als je online werkt, hoef je niet alsmaar door en door te gaan. Pak even een kop koffie of ga wandelen. Ook dát is heel belangrijk.”
Een van de meest gewaardeerde arbeidsvoorwaarden voor Quasir-medewerkers is flexibiliteit. Van Rosmalen is zelf een perfect voorbeeld. „Ik had al een huisje in Spanje en wilde daar meer tijd doorbrengen, dus overwoog ik om te stoppen bij Quasir. Toen zijn we om tafel gegaan en hebben we afgesproken dat ik vaker op afstand kon werken.” Scheper: “Als dat binnen de functie goed past honoreren we dat. Er werken veel mensen bij ons op afstand. Wel is het belangrijk om elkaar zo af en toe te treffen en even in de ogen te kijken.”
Sabbaticals, een week extra zomervakantie kopen, onbetaald verlof nemen; alles is volgens Van Rosmalen bespreekbaar. „Je hoeft niet alles in arbeidsvoorwaarden of personeelsbeleid te gieten, je moet ook individueel in gesprek blijven en naar mogelijkheden kijken. Als werkgever moet je je flexibel opstellen, zo houd je mensen aan boord.”
Naast flexibel werken, is er vanuit human resource management volgens Scheper veel aandacht voor de werkplek, zoals een goede zithouding en tijdig pauzes nemen. „We geven ook een werkplekvergoeding.” Quasir biedt het personeel een vrijwillig, kosteloos preventief medisch onderzoek, waarin onder meer bloeddruk, cholesterol en gewicht worden gemeten. Daarop kan een adviesgesprek volgen van de arbodienst. „We hebben altijd een laag ziekteverzuim gehad”, stelt Scheper tevreden vast. “Als iemand ziek wordt, geven wij daar direct aandacht aan.”
Die aandacht besteedt Quasir ook aan hoe mensen binnenkomen. Ze gaan niet direct aan het werk, maar praten de eerste dagen met de manager, ontvangen een personeelshandboek en worden geïnformeerd over het bedrijfsbeleid. Scheper gaat zelf lunchen met nieuwe medewerkers die haar dan vragen kunnen stellen. „Zo hebben we het binnenkomen de laatste drie jaar heel erg geoptimaliseerd. Mensen voelen zich daardoor echt welkom. Soms zeggen we tegen elkaar: ‘Wat hebben we toch een leuk bedrijf!’”