De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) bepaalt wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. De wet regelt de positie van de cliënt, hoe klachten moeten worden aangepakt en hoe incidenten kunnen worden gemeld. Ook beschrijft de Wkkgz de meldplicht voor zorgaanbieders.
Iedereen heeft recht op goede zorg. Maar wat is eigenlijk ‘goede zorg’? Dit heeft de overheid in 2016 vastgelegd in de Wkkgz. Hierin staat ook wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. De Wkkgz wet is ingevoerd om openheid te creëren over klachten en ongewenste gebeurtenissen. Met als hoofddoel: ervan leren om zo de zorg te verbeteren. De Wkkgz geldt voor álle zorgaanbieders. Van groot klein; van ziekenhuizen tot zzp’ers.
Voluit staat de Wkkgz voor Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Deze relatief nieuwe wet heeft ingrijpende gevolgen voor zorgaanbieders. Want sinds 2017 bent u als zorgaanbieder verplicht om uw cliënten laagdrempelig toegang te bieden tot een onafhankelijke klachtenfunctionaris (KF).
De KF brengt de dialoog op gang tussen de klager en de aangeklaagde. Vaak is een informeel gesprek al genoeg om een klacht op te lossen.
Maar komen beide partijen er daarmee niet uit? Dan kan de klager formeel per brief een klacht indienen bij de zorgaanbieder. De KF bemiddelt dan tussen beide partijen.
Komen zij er nog steeds niet uit? Dan is er, naast de gang naar de burgerlijke rechter, nog een laagdrempelig alternatief. Want volgens de Wkkgz moet u als zorgaanbieder zijn aangesloten bij een onafhankelijke geschilleninstantie. De klager kan daar de klacht aan voorleggen.
De geschilleninstantie doet een bindende uitspraak, met de mogelijkheid van een schadevergoeding.
Als zorgaanbieder moet u volgens de Wkkgz wet het volgende geregeld hebben:
Goed om te weten bij deze korte Wkkgz uitleg: de KF hoeft niet beslist bij u in dienst te zijn. Voor veel zorgaanbieders is het efficiënter en om een klachtenfunctionaris op afroep in te schakelen. Een andere efficiënte optie is een klachtenfunctionaris op detacheringsbasis. Wat betreft de geschilleninstantie: u kunt zich via Quasir aansluiten bij geschilleninstantie Zorggeschil.
Bijna alle vormen van zorg vallen onder de Wkkgz. Naast de reguliere zorg – denk aan huisartsenzorg, fysiotherapie, ziekenhuiszorg en ouderenzorg – geldt de wet ook voor zelfstandige aanbieders van bijvoorbeeld cosmetische behandelingen of alternatieve zorg. Om precies te zijn, geldt de Wkkgz voor zzp’ers die:
De Wkkgz geldt NIET voor zzp’ers die:
Meer hierover leest u in de folder ‘Val ik onder de Wkkgz’ van de Rijksoverheid.
De Wkkgz is op 6 oktober 2015 aangenomen door de Eerste Kamer. Op 13 november 2015 zijn de regels ter uitvoering van de wet vastgelegd in het Uitvoeringsbesluit Wkkgz. De Wkkgz is de voortzetting van het in juni 2010 ingediende wetsvoorstel Wet cliëntenrechten zorg (Wcz). De naamswijziging en de inhoudelijke wijzigingen van het oorspronkelijke wetsvoorstel zijn geregeld in de derde nota van wijziging Wcz. Ten gevolge van de derde nota van wijziging heeft het wetsvoorstel Wkkgz slechts betrekking op de onderdelen kwaliteit, klachten en geschillen. In de derde nota van wijziging zijn die onderdelen van het oorspronkelijke wetsvoorstel Wcz die betrekking hebben op goed bestuur, medezeggenschap, de ‘Wgbo-bepalingen’ en de Wet toelating zorginstellingen uit het voorstel geschrapt.